Nyt on CNC-foorumin tukeminen helppoa!
Maksu onnistuu PayPalin kautta myös kortilla
Konemies kiittää

HeeksCNC

Aloittaja Jussa, 19.10.12 - klo:13:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jussa

Onkos Foorumilaisilla kertyny kokemuksia HeeksCNC:stä? Olen etsiskelly harrastekäyttöön soveltuvia ohjelmia ja on tullut kokeiltua Cambamia, LazyCamia ja viimeisimpänä HeeksCNC:tä. Jotain ratoja sain Heeksillä tehtyäkin jo, mutta en saanut vielä siirrettyä LinuxCNC:lle aikaansaannoksia. Heeks tuntui äkkiseltään melko selkeältä ohjelmalta ainakin. Versioita Heeksissä näytti olevan melko monta http://code.google.com/p/heekscnc/downloads/list, mikä lie toimivin, kokeilin itse viimeisintä. Mitä muita ohjelmia kannattaa harkita (2.5D/3D)? Yhteensopivuus LinuxCNC?

awallin


valitettavasti tuo HeeksCNC:n kehitys on hieman pysähdyksissä tällähetkellä. Siihen oli tulossa mukaan ihan OK porukka kehittäjiä, siirrettiin koodi github:iin, mutta homma oli senverran monimutkaista että oikeastaan vain pääohjelman kehittäjä Dan Heeks osaa fixata monimutkaisempia ongelmia tuon kanssa. Dan on myös enimmäkseen kiinnostunut windows-version kehittämisestä kaupallisessa mielessä, eikä niinkään open-source versiosta linuxin alla.
Tästä syystä nyt viimeaikoina tämä ennen heekscnc:tä käyttänyt/kehittänyt porukka suunnittelee FreeCAD ohjelmaan CAM-toimintoja. Tämä on vielä suunnitteluasteella mutta ei ole mahdotonta että esim vuoden loppuun mennessä freecad:issä saisi kaikki heekscnc:n osaamat radat tehtyä.

2D radat ovat heeks:ssä enimmäkseen libarea nimisen kirjaston tuottamia. Sitä voi ajaa myös itsekseen tai pythonin kautta.
3D radat ovat minun kehittämän opencamlib kirjaston tuottamia. En oli viimeaikoina työskennellyt tämän kanssa kovinkaan paljon - kehitettävää toki löytyy esim waterline-ratojen luotettavuudessa, pencil-milling, constant-scallop, parempi 3D rouhinta jne.
2D ratojen laskentaan olen myös kehittänyt omaa kirjastoa nimeltä openvoronoi. Toivon pääseväni näyttämään mihin se kykenee kunhan tuo FreeCAD CAM-workbench kehittyy hiukan.

AW

Jussa

Kiitos tiedosta. Ainakin tuntuu ihan fiksulta ohjelmalta tuo heekscnc aloittelijalle, että varmaan jatkan käyttöä näillä näkymin. Itsellä on kokemusta vuosien takaa jollain SprutCamilla hieman ja mitäs nyt Catian CAMilla kouluaikoina niin niihin kokemuksiin verrattuna jäi positiivinen kuva tästä ohjelmasta. Ihan riittävä 2.5D hommiin ainakin, 3D puoleen en ole vielä ehtinyt tutustua. Eilen tajusin vasta miten koodi siirtyy EMC2:seen tai siis löysin paikan mistä valitaan postprosessori niin nyt pääsee tekemäänki jotain. Onko tuossa jotain suurempia bugeja miksi sitä ei kannattaisi käyttää? 0.13. versiossa huomasin jotain omituisuuksia, mutta päivitin 0.18 versioon niin näyttää jo paremmalta ja ominaisuuksia on tainnut tulla huomattavasti lisää.

kemes

Mikäs on HeeksCAD:n nykytila? Onko kehitystä tapahtunut sitten yllä olevien viestien?

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk